Missä olivat lööpit siitä, että nyt meiltä viedään koukerot ja kauniit vihot? Iltapäivälehdethän ovat kunnostautuneet kaikenlaisilla ruokaan liittyvillä kriiseillä, kuten kuuluisalla uutisella lörtsystä, jota ei saisi sanoa enää lörtsyksi. En ole kotoisin lörtsyseudulta, joten olen varmaan jäävi, mutta mielestäni lörtsy on kopioitu ja litistetty versio lihapiirakasta.
Itse ainakin ensimmäiseksi kauhistuin
kaunokirjoitusuutisesta mielensäpahoittajan tyyliin: Kuinka tässä
nyt käy hienomotoriikalle, muistiinpanoille, maailman
hahmottamiselle ja ylipäätään kaikelle. Lapsen elämältä menee
pohja ja turvallinen kivijalka.
Selkärankareaktion jälkeen olin
onnellinen viisaasta päätöksestä. Lapsieni ei enää tarvitse
opetella kaunokirjoituksen pikkutarkkaa hinkkaamista. Muistatko
esimerkiksi kuinka lauseen keskellä olevat r- tai v-kirjaimet
kirjoitetaan oikeaoppisesti?
Pikkutarkka nipotus kuului ainakin
minun ala-asteaikanani oleellisena osana koulunkäyntiin: käsityöt
harsittiin käsin ja vihkoihin piirrettiin marginaalit. Marginaalien
tekeminen oli jo kouluaikana mielestäni järjetöntä, jonkun
tarkemman tyypin mielestä varmaan ihanaa.
Nykykoulu on toista maata tai niin
ainakin haluan uskoa.
80-luvulla ei ainakaan maalaiskoulussa
olisi tullut mieleenkään, että kinestettiisille oppijoille olisi
annettu penkille tasapainopallot, joiden päällä voi hytkyä. Nykyisin
sellaisia on kuulemma käytössä luokassa useallakin oppilaalla.
Pari viikkoa sitten olin pudottaa silmät päästäni, kun yläasteen opettaja pumppasi
ilmaa suureen hyppypatjaan läheisellä liikuntahallilla.
Koululaisten jumpparata oli jotain muuta kuin meidän tamburiinin
tahtiin tehty askel-askel-hyppy -liikunta.
Suurin odotuksin odottelenkin lapseni
koulun alkamista parin vuoden kuluttua.
Kaunokirjoituksen sijaan koulussa
opetetaan pian näppäintaitoja. Se onkin fiksua. Itsehän en
yläasteella mennyt konekirjoitukseen, koska tietävänä teininä
ajattelin, että se on aine, jota vain potentiaalisten sihteerien
kannattaa opetella. Kuinka väärässä taas olinkaan.
Päätöksen taustalla oli se, että
olin nähnyt vilauksen konekirjoitustunnista, jossa oppilaat istuivat
sähkökirjoituskoneiden takana A4-lappu näppäimistön päällä ja
tekivät tehtäviä. Se ei ollut innostava näky.
Toisaalta olin tuolloin varma myös
siitä, ettei lukiossa kannata lukea pitkää matematiikkaa, koska en
todellakaan halua mihinkään sellaiseen ammattiin, jossa siitä
olisi hyötyä. Nykyisin esimerkiksi lääkärinä olisi tietty tosi
kurjaa.
Toivonkin kovasti, että myös
opinto-ohjaukselle olisi tapahtunut jotain kouluaikojeni jälkeen.
Päivän havainto nro 1:
Oletteko nähneet säänmukaisesti
pukeutuneita yli 65-vuotiaita miehiä?
Ainakin leikkipuistossa liikkuessa ja
lähipiiriä seuratessa näyttää siltä, että
eläkeläispapan/vaarin/ukin perusvarustus hyisessä, sateisessa
säässä on lippalakki, kangashousut, pikkutakki ja pikkukengät.
Kun papat ovat seisoskelleet reilun tunnin lapsenlapsen vieressä
hiekkalaatikolla alkavat nenät punoittaa melkoisesti.
Hienoa joka tapauksessa, että
seisoskelevat. Markkinoijalle tässä uudessa
hiekkalaaatikonvierusryhmässä
voisi olla hyvä paikka myydä
kuoriasuja, muutosvastarinta vaan voinee olla melkoinen.
Enää pitää vain selittää
lapselle, miksei lipppis ole syys/talvihattu, kun papallakin on?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti