On muodikasta osallistua keräyksiin,
joissa lahjoitetaan tietty tavara tietylle henkilölle.
Yksilöllisyyttä arvostavaa ihmistä innostaa, kun juuri minä saan
antaa lahjan juuri hänelle.
Etenkin jouluna on menossa monenlaisia
keräyksiä facebookissa ja eri organisaatioilla.
Olen osallistunut useana vuonna Malmin
seurakunnan järjestämään Lahja lapselle -keräykseen. Siinä
pyydetään sähköpostitse lapsen esittämä lahjatoive, ja
lahjoittaja hankkii lahjan sekä toimittaa sen seurakuntaan. Keräys
on todella suosittu, koska ainakin tänä ja viime vuonna lahjat
loppuivat kesken.
Ensimmäistä kertaa osallistuessani
olin todella innoissani. Oma esikoiseni oli vauva eikä kaivannut
lahjaa. Siksi olikin ihanaa saada ostaa pienelle lapselle toivottu
lahja ja paketoida se.
Seuraavana vuonna suurin
uutuudenviehätys oli kadonnut ja minulla oli kauppaseuranani kaksi
lasta. Hikisenä pakkasin lahjaa kaupan eteisessä, jotta paketti
ehtii ajoissa perille.
Tänä vuonna olin viisastunut
vahingosta ja sovimme mummon eli anopin kanssa, että pyydän meille molemmille yhden lahjatoiveen ja mummo hankkii lahjat. No, tällä kertaa toiveeksi osui pari
erilaista konsolipeliä. Mummo ei innostunut oudon nimisten pelien
hankkimisesta, joten päädyin taas ostoksille.
Kauppaseurueessa olivat
minä, kaksi alle kuusivuotiasta lasta ja vauva vaunuissa. Pienen
konsolipelikaupan ahtaalla käytävällä jonotellessa mietin, että
ehkä tämän lahjoittamisen voisi tehdä jotenkin helpomminkin. Ai niin, voi lahjoittaa rahaa jollekin tilille. Kuinka kätevää! Tuo
hetki konkretisoi sen, miksi erilaisissa keräyksissä on sivukuluja.
Joku tekee monta hommaa minun puolestani.
Muutaman päivän kuluttua viimein
paketoin lahjat ja seuraavana päivänä kiikutin ne kirkolle.
Kaikissa vaiheissa olisi ollut mahdollisuus unohtaa ja myöhästyä.
Mutta nyt, siellä ne lahjat odottavat toivottavasti onnellista
saajaansa.
Ehkä ensi vuonna kuitenkin osallistun
johonkin rahakeräykseen.
Trendit tulevat ja menevät, siksi
onkin jännä nähdä, kuinka kauan yksilöityjen lahjakeräysten
suosio jatkuu. Huomaako yhä useampi jossain vaiheessa, että on
helpompaa jättää säätäminen siihen erikoistuneiden
organisaatioiden tehtäväksi. Hienoa joka tapauksessa on, että on
erilaisia vaihtoehtoja auttamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti